marți, 5 martie 2013

Intelectualitatea mai exista?

Mi-a pus ieri cineva o intrebare care m-a pus pe ganduri.A sunat ceva de genul(nu imi mai aduc aminte exact cuvintele):Mai avem oare intelectuali nemanjiti in Romania?Daca nu mai sunt e grav.E cumplit,caci un popor fara elite credibile e condamnat la pieire,iar exemplele istorice nu lipsesc.Oare asta ne asteapta si pe noi?E dureros ca oameni cu adevarat de valoare si-au pierdut credibilitatea si influenta asupra societatii,acceptand sa devina "pupincuristi de serviciu" ai unora sau ai altora,tabara politica neferindu-i de ridicol ci doar de oprobiu public.Cel mai la indemana exemplu care imi vine in minte este Andrei Plesu.A fost facut albie de porci de marinarul fara flota si a luat pozitia slugii.Mai avea putin si spunea:"Unde da Basescu,creste!".De la traiul dulce pe banii publici al lui Patapievici,Liiceanu sau Cartarescu si pana la banii luati de la stat pentru niste filme obscure de catre niste regizori la fel de obscuri,de la pozitia de "comentatori" sau "invitati permanenti" ai unor televiziuni aservite in mod evident,pozitii bine remunerate ca doar pupincurismul nu e pe gratis si pana la activismul politic(remunerat) al unor actori celebri,exemple sunt cu duiumul.Optiunile politice asumate nu sunt de blamat,orice om fiind liber sa faca alegeri.De blamat e atunci cand acele convingeri politice sunt remunerate cu bani sau orice alte foloase,sinecuri sau mai stiu eu ce.
Sa fim bine intelesi,nu ma consider ca fiind un mare intelectual.Dar nici nu sufar de falsa modestie incat sa nu realizez ca am o cultura peste medie si un creier care mai si functioneaza,din cand in cand.Sunt doar un om care isi pune intrebari,constient de locul dar si de valoarea sa.Fac parte dintr-o majoritate sau dintr-o minoritate?As inclina spre prima,dar nu sunt chiar convins.
Am admirat multi oameni de-a lungul timpului si am inteles ca un om nu poate fi doar bun sau doar rau,viata fiind plina de nuante.Un om e o suma de calitati si defecte,dar atunci cand defectele umbresc calitatile intram in zona in care nu mai poti respecta omul respectiv.Indiferent de ce perle rare ies de sub condeiul sau,atunci cand il vezi dand cu limba in dosul unuia care nu ar fi bun nici sa ii faca pantofii,nu te poti opri sa intrebi de ce?Pentru bani?E prea simplist raspunsul.Sper sa traiesc indeajuns de mult sa aflu raspunsul,desi probabil nu il voi afla niciodata.

Un comentariu:

  1. Gand la gand!Azi am primit pe maill un material despre Plesu si pozitia lui de sluga in fata lui Basescu.Am comentat cu priet.de la care l-am primit,fost director de sc.cu sotie fosta prof.,pensionari ca mine [fosta prof.si ing.]si sotul meu fost ing.Noi toti acesti "fosti"traim in Banatul de la munte,in niste sate absolut depopulate si comunicam pe net,fiindca nu avem bani de benzina ca sa ne vizitam des.Nu suntem intelectuali de marca,dar ceva peste medie,cum bine spuneai in articol,suntem!Si...?In orasle din care am plecat,nu ne-am fi permis la pensiile pe care le avem,sa traim!Asa ca probabil au facut majoritatea si e pacat!Cui sa impartasesti in pustietatea asta superba ca peisaj,e adevarat,ceea ce ai acumulat o viata?Asa ca stam pe net!Iar ca sa revin la subiect,am aflat ca Plesu se comporta asa ciudat pt .un intelectual de marca,fiindca in mandatul de mjnistru a facut ceva "demn"de un dosarel,cu care este santajat!Caracterul iti este dat de ADN,sau de D-zeu,ca tot aia e,cu el te nasti!Inseamna ca la Plesu D-zeu a gresit o gena,nu a pus-o cum trebuie !

    RăspundețiȘtergere