miercuri, 17 iulie 2013

Patriotismul-subiect perimat?

Cati dintre noi ne ridicam de pe scaun la vreun eveniment la care se canta imnul?Cati dintre noi isi dau sapca sau palaria jos de pe cap in fata tricolorului?Cati dintre noi stiu mai mult de doua versuri din "Desteapta-te romane!"?Oare cati dintre noi cunosc mai mult de trei randuri din istoria sau geografia tarii asteia?Intrebari retorice?Sper ca nu.Sper ca majoritatea dintre noi sa fie raspunsul la aceste intrebari.
Aud prea des justificari puerile de genul "eu nu imi manifest patriotismul,dar il am in suflet".Rahat!E ca si cum te-ai duce pe stadion si ai sustine echipa favorita numai cand castiga,iar daca au incasat vreun gol,doamne fereste!,incepi imediat sa ii huidui.
Patriotismul nu e o stare de spirit oarecare,ca depresia sau bucuria,sa fie trecatoare.Il simti sau nu!Respectul pentru simbolurile statului tine de patriotism.Radem de americani ca isi arboreaza steagul oriunde,dar avem inca multe de invatat de la ei.Ei stiu ca simbolurile astea sunt liantul care leaga oameni de diferite etnii sau religii mai puternic decat orice altceva.Noi?Ne simtim rusinati sa spunem ca suntem romani daca ne intreaba cineva.E adevarat,multi ne-au facut de ras pe unde s-au dus.Dar numai exemplele pozitive pot sterge o eventuala impresie negativa lasata de needucati si hoti.Avem ani de prejudecati impotriva noastra,dar trebuie sa luptam cu ele pentru a fi invinse,nu vor trece de la sine.
Manifestarea patriotismului nu tine numai de gesturi mari si,uneori,ostentative.Prin simplul fapt ca esti politicos si ii respecti pe ceilalti lasi o impresie de nesters celor din jur care vor spune pe viitor:"Il stii pe baiatul(fata) ala(aia) care...?Da,romanul(-ca)!".Suntem de prea mult timp supusi unei campanii denigratoare si nu facem nimic sa ii punem capat.Ne plangem ca autoritatile nu fac nimic,dar noi suntem mai de invinuit ca ne complacem in starea asta de "dolce far niente".Mi-aduc aminte de un drum cu trenul de la Roma la Viena.In compartiment erau,pe langa mine,o italianca,un american,un moldovean de peste Prut,un finlandez si un congolez.Vorbind cu fiecare in parte,cu moldoveanul in romana,cu congolezul in franceza,cu americanul si finlandezul in engleza si cu italianca in italiana,le-am starnit curiozitatea.Am fost intrebat de unde sunt si,la auzul raspunsului meu,am observat o reactie de mirare cel putin din partea italiencei(era perioada aceea neagra in Italia,cu Mailat si tot scandalul).Sper ca i-am sters (cel putin)o parte din prejudecati.De prea multe ori lasam capul plecat!Sa fim mai constienti de noi si de tot ceea ce reprezentam.Suntem nascuti pe pamantul asta si suntem datori sa nu il facem de ras.Iar daca altii il fac de ras,noi avem obligatia sa reparam toate astea si sa aratam ca suntem verticali.Sa spunem:"Da!Sunt roman!" cu glas puternic!

2 comentarii:

  1. Sunt de acord până la un punct cu americanii. Adică să îți tragi chiloți cu tricolorul mi se pare puțin exagerat.

    Pe de altă parte, degeaba ne dăm șepcuța jos în fața unui steag și defilăm, dacă toate astea rămân la stadiul de simple gesturi. Au devenit un automatism, la fel ca făcutul crucii când treci cu autobuzul pe lângă biserică.
    E musai să simți ceva și în suflet când privești drapelul național sau auzi imnul.

    Pe mine drapelul mă leagă de trecut, deși am trăit o parte infimă din el. Nu de politică, regimuri, sau altceva de genul ăsta. Mă gândesc la sacrificiile pe care le-au făcut oamenii de rând, așa cum au fost ei, needucați și simpli, ca să nu purtăm azi șalvari sau să batem pas de gâscă în fața unuia cu mustața îngustă.

    În ceea ce privește prezentul, nu mai simt nimic. Nu ma mai leagă nici un simbol de penibilul promovat la orice colț sau de știrile de la 17.

    Poate doar Andrei Mureșanu îmi mai sună într-un colț de ureche, cu o voce stinsă, cerându-i acestui neam să mai deschidă ochii, că o dăm grav prin gropi.

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitari pentru articol ! Patriotismul il avem in suflet mai ales cand suntem departe de tara ! Este intradevar minunat sa spui ,,sunt roman si sunt mandru de acest lucru ,, !!! Pacat de cei care traiesc acasa si se uita cu pasivitate cum se distruge si se vinde la kg frumoasa noastra tara si care nu fac nimic pentru a impiedica acest lucru !!!

    RăspundețiȘtergere